Naziv projekta: Šolski projekt Mladi raziskovalci na odru znanosti

Vabilo_Mladi-raziskovalci-na-odru-znanosti_24-25_OSDJ

Prijavni list: Prijavni list za projekt Unesco 2024/2025

Poročilo: Poročilo za projekt Unesco 2024/2025

Unesco_uvod2024-25

Teden_otroka_obelezitev_Unesco-_2024-25

Veselje-do-znanosti-2024

Svetovni-dan-znanosti-za-mir-in-razvoj

Mednarodni dan maternega jezika 21. februar

Najlepše sanje se sanjajo v maternem jeziku in najgloblje seže misel, napisana v jeziku, ki ga je človek zajemal z dihom otroštva.«
(Milan Petek – Levokov)

Materni jezik je jezik, ki se ga človek najprej nauči in s katerim se najlažje izražamo, v njem razmišljamo, pišemo, sanjamo …, poleg tega pa je pomemben za razvoj in krepitev narodne zavesti. Besede in misli izrečene v maternem jeziku zvenijo milo, blagodejno in najlepše; to so besede srca. Ena sama je mama in en sam je materni jezik. 

Leta 1999 je Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in šport 21. februar razglasila za mednarodni dan maternega jezika, s katerim opozarja na potrebo po ohranjanju kulturne in jezikovne raznolikosti po svetu.

Slovenščina je materni jezik približno 2,5 milijona Slovencev, živečih v Sloveniji in drugod po svetu. Na območju Slovenije je slovenščina večinski materni jezik, na narodno mešanih območjih sta materna jezika mnogih italijanščina in madžarščina, ki sta tudi uradna jezika italijanske in madžarske manjšine v Sloveniji.

Danes obstaja med 6000 in 7000 različnih jezikov, največ govorcev pa govori mandarinščino, angleščino in španščino.

Materni jezik je vsekakor pomemben del človekove identitete, zato ga ohranjajmo in uporabljajmo.

Katera beseda ti najlepše zveni v maternem jeziku?

Koliko maternih jezikov imamo na šoli?

Obudimo pisanje pisem

Na naši šoli smo izvedli anketo glede števila maternih jezikov in ugotovili, da poleg slovenščine učenci govorijo še 11 maternih jezikov , med drugim tudi filipinščino. Učenci so razmišljali o najlepših besedah v svojem maternem jeziku. Pripravili smo razstavo s statističnim prikazom maternih jezikov na šoli. Učenci, ki pripravljajo radijsko oddajo, so podatke predstavili tudi tam, v avli pa je bilo na plakatih objavljenih nekaj prevodov Prešernove Zdravljice.

Najlepše besede v maternih jezikih

21. marec – svetovni dan poezije

UNESCO je leta 1999 21. marec razglasil za svetovni dan poezije z namenom promoviranja branja, pisanja, objavljanja in učenja poezije po vsem svetu. UNESCOV namen je podpreti jezikovno raznolikost skozi pesniško izražanje ter spodbujati pesniško ustvarjanje v jezikih, ki so redko slišani ali celo »ogroženi«.

Učenci naše šole so ta dan obeležili tako, da so pesmi ilustrirali, sestavili svojo pesem iz naslovov knjig ter si izmislili svojo narobe pesem.

Obudimo pisanje pisem

Na OŠ Davorina Jenka Cerklje na Gorenjskem smo se s skupino devetošolcev odločili, da si dopisujemo z učenci z OŠ Muta, in sicer v angleščini.

Prva pisma smo si izmenjali v decembru pred prazniki. V njih smo se malce predstavili  ter predstavili krajevne običaje ob Miklavževanju. Vsak učenec je opisal Miklavževanje v svoji vasi.

V marcu in aprilu smo si izmenjali druga pisma, v katerih so se učenci z OŠ Muta podrobneje predstavili in opisali svoje hobije in družine ter načrte za prihodnost. Naši učenci so jim odgovorili ter opisali sebe, svoje družine, prostočasne dejavnosti in na katero srednjo šolo se nameravajo vpisati.

V maju smo si izmenjali zadnja pisma, v katerih so si učenci podelili razne male skrivnosti in si zaupali svoje težave ter si zaželeli, da se mogoče enkrat v prihodnosti srečajo v živo.  

Ko smo se pogovarjali, kaj jim je bilo pri pisanju pisem všeč, so mi učenci zaupali, da je bila to res dragocena izkušnja, ker se sploh ne spomnijo več, kdaj so nazadnje napisali kakšno pismo na roko. Uživali so v spoznavanju sovrstnikov z drugega konca Slovenije in so bili res veseli, da smo se lotili tega projekta.

                                                            Tanja Stare Pušavec

OŠ Davorina Jenka Cerklje na Gorenjskem

Srečanje Unescovih šol Gorenjske

Na lep sončen aprilski dan smo se v Cerkljah zbrali predstavniki ASP mreže UNESCO pridruženih šol z Gorenjske na svojem letnem srečanju, ki sva ga organizirali Tanja Stare Pušavec in Andreja Rozman, mentorici Unesca na šoli. Srečanja so se udeležili Unesco koordinatorji vseh 18 šol članic ter s seboj pripeljali tudi predstavnike učencev oz. dijakov.

Naše srečanje so pričeli na gradu Strmol. Grad je bil popolnoma prenovljen in odprt za javnost oktobra 2012, z njim pa upravlja JGZ Brdo. Upravitelji  gradu Strmol na čelu z gospo Sašo Jeraj  so nam omogočili voden ogled notranjosti tega objekta, nad katero so bili gostje navdušeni, pritegnila pa jih je tudi zgodba pisatelja Draga Jančarja, ki opisuje dogajanje na gradu v romanu To noč sem jo videl. Ga. Saša Jeraj nam je podrobno in zelo slikovito predstavila zgodovino gradu in usodo njegovih najbolj znanih prebivalcev, zakoncev Hribar.

Naša šola nosi ime po skladatelju Davorinu Jenku in zato smo se ustavili pri Jenkovi lipi v Dvorjah, kjer  je učiteljica Maja Pintar spregovorila o njegovem življenju in delovanju. Srečanje smo nadaljevali z ogledom Cerkelj –  sprehod skozi središče kraja, mimo cerkve Marije Vnebovzete, Hribarjeve vile do spominskega parka pomembnih cerkljanskih mož ob osnovni šoli.

Ob prihodu v šolo smo imeli kratek kulturni program, ki so ga obogatili:

  • pevke skupine TIČICE iz Mlajše otroške folklorne skupine OŠ Davorina Jenka Cerklje na Gorenjskem pod umetniškim vodstvom Petre Fajdiga in Lucije Gregorc;
  • pevci Gregor Ropotar, Tilen Pavec in Jani Pavlin s pesmijo Lipa zelenela je pod  umetniškim vodstvom Ane Gregorič;
  • mlajša otroška folklorna skupina OŠ Davorina Jenka Cerklje pod umetniškim vodstvom Petre Fajdiga in Lucije Gregorc, katere članice in člani so zaplesali in zapeli splet Z račkam u vas. Na harmoniki jih je spremljal Miha Soklič;
  • gospod ravnatelj mag. Boštjan Mohorič, ki nam je zaželel lep in ustvarjalen dan ter v svojem nagovoru poudaril, da biti Unesco šola pomeni,  da se trudimo, da bi bil svet bolj prijazen, bolj pravičen in bolj spoštljiv. Da nam ni vseeno za ljudi, za naravo, za naš planet in tudi ne drug za drugega. Povezujejo nas radovednost, ustvarjalnost in želja, da skupaj naredimo nekaj dobrega.
  • celotno prireditev so povezovale Iza Praznik, Maja Ambrož in Eli Kavšek.

Mentorji in koordinatorji smo nadaljevali z delovnim sestankom vseh udeležencev, medtem ko so učenci in dijaki pod budnim očesom likovne pedagoginje Eve Serpan Sitar ustvarjali panjske končnice, ki so jih odnesli s seboj za spomin. Na sestanku smo se zahvalili preteklemu nacionalnemu koordinatorju Jožetu Bogataju za njegovo dolgoletno delo pri vodenju ASP mreže UNESCO pridruženih šol. Koordinatorji šol in zavodov so v kratkem predstavili svoje delo v tem šolskem letu. Vsi sodelujemo v krovnem projektu Otroštvo podaja roko modrosti, kar nas bogati, saj smo izbrali projekt, ki je vsem uneskovcem in ljudem s srcem blizu. Naša šola sodeluje v številnih projektih in smo res močno povezani z lokalnim okoljem.

Osnovna šola Davorina Jenka je kot članica mreže UNESCO šol v letošnjem šolskem letu spodbudila vse ljubitelje znanosti, da razširijo svojo radovednost in navdušenje za znanost tudi med najmlajše – otroke, učence, dijake in sodelavce.

V ta namen smo pod mentorstvom Renate Flander pripravili projekt z naslovom Mladi raziskovalci na odru znanosti, v okviru katerega smo ponudili različne tematske sklope za izvajanje dejavnosti. Deset učiteljev iz štirih različnih šol in vrtcev je sodelovalo pri raziskovanju treh osrednjih področij:

  • Znanost za najmlajše – naravoslovje za otroke v vrtcu in prvi triadi,
  • Učenje naravoslovja usmerjeno v učenca – sodobni pristopi, kjer učitelj deluje kot mentor in spodbujevalec samostojnega raziskovanja,
  • Nizkocenovni eksperimenti – dejavnosti, ki jih je mogoče izvesti z dostopnimi in preprostimi materiali.

Zaključek projekta je sovpadal z mednarodnim dnevom žensk in deklet v znanosti, ki ga obeležujemo          11. februarja. Na ta dan smo simbolično zaključili projekt ter s tem poudarili pomen spodbujanja deklet k vključevanju v znanost že v zgodnjem otroštvu.

Zbrani prispevki učiteljev in primeri dobre prakse so objavljeni v e-knjigi, ki je na voljo vsem sodelujočim mentorjem in ustanovam kot dragocen vir navdiha za nadaljnje delo na področju raziskovalnega učenja.

Ob koncu druženja smo goste obdarili z darilnimi vrečkami, ki so bili napolnjeni z darili, ki so jih velikodušno podarili z Občine Cerklje ter Zavoda za turizem Cerklje, v njih pa so bili tudi izdelki učencev in učiteljev.

                                                                                           Tanja Stare Pušavec, prof.